Om planering och vinterträningen hittils

Feb 9, 2016

Det står februari i kalendern nu och grundträningen inför säsongen 2016 är i full gång. Jag har gjort en plan för min träning och hittills har den funkat fint. Lite småjusteringar några gånger för att inte gå för långa perioder med känslan att vara nerkörd har det blivit. Jag började träna mer regelbundet och seriöst när jag var 16-17 år så det har blivit ett antal år nu och jag känner min kropps signaler hyfsat bra. Det är viktigt att träna mycket och bra om man vill göra några resultat i min sport men det viktigaste av allt är kanske att inte vara borta från träningen genom att vara sjuk och skadad och det har jag lyckats ganska bra med.

Jag tänkte förklara lite kort hur min plan ser ut och även snacka lite om lagets tävlingsplaner för året.

Grunden till en plan är ju själva målet. Vet man vad det är man siktar på är det ju väldigt mycket enklare att reda ut hur man ska ta sig dit. Omvänt kan man ju snabbt konstatera att det blir väldigt chansartat att börja planera något innan man riktigt vet vad det är man vill…

Så för att börja med målet så ser vår (Sweco Adventure) tävlingsplan ut så här i nuläget. Vi har tänkt oss tre stora tävlingar där VM i Australien är slutmålet för året. På vägen dit kommer vi att köra Expedition Africa i maj och Itera på Irland i augusti. Vi är sex personer i truppen och det går åt fyra på varje tävling så alla kommer inte att åka på alla tävlingar. Jag kommer att vara reserv till Expedition Africa och har alltså mina två största tävlingar i augusti och november.

Målet är alltså att vara i bra form i augusti först. Så pass stark och genomtränad att jag kan återhämta mig från tävlingen på Irland snabbt och hinna bygga upp kroppen igen till november då det gäller som mest.

Träningsplanen går ut på att nu under vintern bygga upp hjärt- och lungkapaciteten till en bra nivå först. Syftet med detta är att tempot som blir på de långa tävlingarna ska kännas väldigt bekvämt. Jag kommer att varva perioder med många hårda men relativt korta intervallpass med perioder där jag kör mer ”verklighetsanpassat”. DVS springa, cykla och paddla längre pass med ihållande hård fart.

Jag har i skrivande stund klarat av en första intervallperiod på 9 veckor där jag har kört 3 intervallpass per vecka blandat med styrka, rörlighetsträning och lugna distanspass. Planen är alltså att nu köra en period med färre intervallpas med istället byta dem mot pass med längre ihållande tempo för att vänja de muskler som ska jobba i de olika grenarna vid rätt sorts belastning.

Nästa viktiga tävling på schemat är West Coast Adventure Race och sen förhoppningsvis Beast of Sweden. Under våren kommer jag också försöka köra ett antal kortare tävlingar och kanske en del orientering men det blir mer av ”träningstävlingar” eller ”C-tävlingar”. Full satsning när jag väl är på plats men jag kommer inte att dra ner på träningen speciellt inför de kortare loppen.

West Coast och The Beast blir ”B-tävlingar” och de blir viktiga tävlingar för laget där vi slipar på materiel och strategier inför AR-World Series tävlingarna. Vi vill prestera det bästa vi kan på de här tävlingarna också men de är inte säsongens huvudmål.

I planeringen finns det även lite reservveckor för eventuella sjukdomar men jag hoppas ju så klart att dessa istället blir bra träningsveckor.

Framöver ska jag återkomma till några exempel på konkreta träningspass som jag vill dela med mig av. Lite kring hur jag tänker kring styrketräning och exempel på hur jag gör för att få livspusslet att gå ihop.

Till sist lite bilder från vintern så långt.

Vi hörs!

Säsongsplan 2016

April
Isaberg Multisport

Maj
West Coast Adventure Race
Kanske Ultimata Kolmården

Juni
Race for Heroes
Beast of Sweden

Juli
Semester i alperna (samla höjdmeter)

Augusti
Itera, ARWS

November
AR World Championships